Een onverwachte kijk op uitstelgedrag. Manieren om uitstelgedrag te verslaan

marketing book

“Ik hou van werk: het boeit me helemaal. Ik kan uren zitten en kijken hoe anderen werken. “

Jerry K. Jerome

Je hebt vast wel eens een belangrijke taak “voor later” uitgesteld, zelfs als je er absoluut zeker van was dat je deze zo snel mogelijk moest voltooien. Uitstelgedrag is natuurlijk bekend bij de overgrote meerderheid van de mensen.

Studies hebben aangetoond dat uitstelgedrag bij 95% van de mensen veel voorkomt (Ellis en Knaus, 1977), en voor 15-20% wordt het chronisch en wordt het een probleem (Harriot en Ferrari, 1996). Bijna niemand trekt de negatieve rol van uitstelgedrag op school, werk, gezondheid en gezinsleven in twijfel. Tijdmanagementgoeroes zien haar als de grootste bedreiging voor onze productiviteit.

Interessant is dat voor velen uitstelgedrag geen prettig tijdverdrijf is, integendeel, op dit moment voelen we toenemende druk en bezorgdheid over het aanstaande bedrijf.

Maar waarom gedragen we ons zo onlogisch en houden we ons aan een destructief gedragsmodel? Is het gewoon luiheid en gebrek aan discipline die uitstelgedrag veroorzaken?

Als we de neiging tot uitstelgedrag als een psychologisch probleem beschouwen, kunnen we een aantal niet voor de hand liggende patronen onderscheiden.

Uitstelgedrag kan een uiting zijn van angst, angst en faalangst. Als u zich zorgen maakt dat u geen baan krijgt, stelt u het verzenden van uw cv uit; als je je zorgen maakt over cijfers, kun je je niet voorbereiden op het examen; angst voor een mogelijke ziekte zorgt ervoor dat u uw bezoek aan de dokter lange tijd uitstelt.

Vreemd genoeg kan de reden voor uitstel perfectionisme zijn en te hoge eisen aan jezelf. Een perfectionistische benadering vergroot de omvang van het probleem, waardoor de oplossing om met de situatie om te gaan kan verminderen.

Liefde voor spanning, wanneer iemand eraan gewend raakt om alleen effectief te werken in een noodmodus. Zo’n uitsteller zal de neiging hebben om spanning op te bouwen.

Pierce Steele, een psycholoog aan de Universiteit van Calgary, Canada, die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar het fenomeen uitstelgedrag, heeft een onverwachte relatie ontdekt tussen uitstelgedrag en impulsiviteit. Als impulsiviteit het onvermogen is om dingen uit te stellen, dan is uitstelgedrag het onvermogen om dingen voor elkaar te krijgen. Wat is hier gebruikelijk? Beide zijn typerend voor mensen die niet al te veel geven om de toekomst en de gevolgen op lange termijn van hun handelen / nalaten. Dus zowel uitstelgedrag als impulsiviteit zijn twee kanten van dezelfde medaille – de voorkeur voor kortstondige genoegens boven langetermijndoelen.

Is er een manier om uitstelgedrag te voorkomen?

Net als bij de behandeling van ziekten is er geen perfect recept voor iedereen, maar er zijn een aantal technieken die afhankelijk van het geval nuttig kunnen zijn:

  1. Maak uw doelen zo specifiek mogelijk, breek grote dingen op in kleine. Vaak durven we geen bedrijf te starten vanwege het feit dat we geschokt zijn door de bewerkelijkheid ervan. In plaats van te zeggen: “Ik ga beginnen met schrijven”, zegt u: “Ik zal tegen twee uur duizend woorden schrijven.”
  2. Het is mogelijk dat frequente afleiding – games, gesprekken, nieuws op internet – de oorzaak is van uitstelgedrag. Dan is het logisch om na elke dergelijke impuls even stil te staan ​​en jezelf de vraag te stellen: wil je echt afgeleid worden? Er zijn speciale toepassingen voor mobiele apparaten die de tijd aftellen voordat computerspellen worden gestart, zodat de gebruiker zijn wens nauwkeurig kan bepalen.
  3. Als je luiheid en gebrek aan discipline moet overwinnen, dan is het verstandig om geschikte tijdmanagementsystemen te gebruiken (bijvoorbeeld “tomatentechniek”), je aan te melden voor een training of individueel met een coach te werken. Aan het einde van het artikel vindt u een lijst met aanbevolen leesmateriaal om uitstelgedrag te overwinnen.
  4. Bekijk uitstelgedrag vanuit een onverwachte hoek. Dingen uitstellen voor later is iets dat van tijd tot tijd kenmerkend is voor elke persoon, de reden kan de alledaagse vermoeidheid en uitputting van energie zijn. Als we onszelf echter hebben overtuigd dat dit heel erg is, dan komt er een schuldgevoel bij het natuurlijk uitstelgedrag, dat de energie om iets te doen volledig opslokt. Dus soms is het beste wat we aan uitstelgedrag kunnen doen, accepteren dat het in ons leven plaatsvindt. Dit wordt bevestigd door een onderzoek uit 2010. Het heeft aangetoond dat het vermogen om zichzelf te vergeven voor uitstelgedrag, helpt om toekomstige zaken beter het hoofd te bieden.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

instagram marketing

https://marketingbook.shop