Experitech

Verstoort de online reclame technologie van Google de concurrentie?

Reclame technologie

De Europese Commissie gaat beslissen of de online reclame technologie van Google de concurrentie verstoort. De Europese Commissie gaat hier een formeel onderzoek naar starten. Hier wordt onderzocht of Google de toegang tot gebruikersgegevens voor advertentiedoeleinden op websites en apps alleen voor eigen gebruik inspecteert en gebruikt. 

Wat gaat er onderzocht worden?

Het onderzoek gaat met name om de online reclame technologie die Google gebruikt. Ook wil de Europese Commissie graag weten of Google de Europese mededingingsregel heeft geschonden door vooral hun eigen diensten voorrang te geven op die van de concurrenten. Hiernaast wilt de Europese Commissie onderzoeken op welke wijze Google met de data omgaat. Het vorige onderzoek zal ook onderzoeken of Google de toegang tot gebruiksgegevens voor advertentiedoeleinden op websites en apps daadwerkelijk voor eigen gebruik gereserveerd en niet gaf aan derden. 

Google verzamelt niet alleen gegevens om deze daarna te gebruiken voor gerichte reclamedoeleinden, maar ze fungeren ook als tussenpersoon voor online reclame. 

Waar is de Europese Commissie bang voor?

De Europese Commissie is bang dat Google het voor andere online reclamediensten moeilijk heeft gemaakt om te kunnen concurreren advertentiediensten. Dat iedereen gelijk speelt is essentieel. Dit geldt voor alles. 

Dit is ook direct de eerste keer dat de Europese Commissie rechtstreeks onderzoekt voert naar de ‘’black box’’ van online adverteren. in 2019 waren de uitgaven aan digitale reclame ongeveer 20 miljard euro in Europa. Google werd in het verleden al beboet voor miljarden. Deze zijn gebaseerd op het jaarlijkse omzet van het bedrijf. Het onderzoek zal zich voornamelijk richten op verschillende onderdelen van de reclameactiviteiten van Google. De totale duur van het onderzoek is nog niet bekend. Dit hangt af van de complexiteit van het onderzoek. Dit hangt af van een aantal factoren. Of de concurrentie door de online reclame technologie wordt verstoort is nog een complexe vraagstuk.