Experitech
Image default
Zakelijk

CRM software voor het MKB

Middel- en klein bedrijven hebben iedere dag een hoop zaken die geregeld moeten worden om het bedrijf draaiende te houden en daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken. De tijd dat CRM systemen alleen voor grote bedrijven zijn is allang niet meer. Voor ieder bedrijf is er tegenwoordig een systeem. Dat geldt ook voor het MKB. 

CRM voor het MKB

Bedrijven binnen het MKB hebben concurrentie van elkaar maar ook van de grotere bedrijven. Het grote nadeel is dat een kleiner bedrijf minder mensen ter beschikking heeft en minder snel werk toegeschoven krijgt. Dus zowel met het personeel als met de kansen op nieuw werk moet zo efficiënt mogelijk worden omgegaan en dat is précies waar een CRM systeem mee kan helpen.

Er zijn een paar redenen die terugkomen waarom MKB’ers huiverig zijn om over te stappen op een CRM systeem:

  • Een CRM systeem is overbodig

  • Een CRM systeem is te duur

  • Een CRM systeem is te ingewikkeld

  • CRM is niet overbodig

Kleinere bedrijven hebben vaak al genoeg onkosten en geven geld liever niet uit aan ‘overbodige luxe’. Alle activiteiten vinden wellicht nog op kleinere schaal plaats en het is nog geen probleem om het overzicht te behouden. Het bijhouden van de voorraden en afspraken worden keurig bijgehouden op een Excel sheet en dat gaat nog allemaal goed, totdat het fout gaat. Ook ZZP-ers maken gebruik van een CRM-systeem om al hun afspraken en administratie op orde te houden. Als het systeem u al een uur 2 of in de week aan tijd scheelt en stress vermindert, is dat niet al de investering waard?

CRM-software is niet duur

De aanname die vaak wordt gedaan is dat het implementeren van een CRM-systeem een hoop tijd en middelen kost en daardoor dus niet haalbaar is voor bedrijven in het MKB. Daarnaast wordt verwacht dat er nog een hoop geld gaat zitten in het onderhouden van het systeem waardoor een positief ROI snel uit beeld verdwijnt. De prijs wordt voornamelijk bepaald door hoe uitgebreid het systeem is. Voor een simpel systeem kan het verschil al maken en die zijn er al vanaf 10 euro. Dit zijn de meeste simpele systemen maar ook die verdienen zich op een korte termijn terug

Schaalbaarheid van CRM

Ga na hoe de schaalbaarheid van een systeem is als u zoekt naar CRM-software. Vraag aan de CRM-leverancier of het makkelijk is om later functionaliteiten of modules toe te voegen aan het systeem. Het zou zonde zijn om nu al te betalen voor software waar geen gebruik van wordt gemaakt. Naast het aanvullen van functies is het ook goed om uit te zoeken of er snel en eenvoudig meer gebruikers kunnen worden toegevoegd. Mocht uw bedrijf een groei doormaken en van de een op de andere dag extra mensen nodig hebben moeten deze wel van het CRM gebruik kunnen maken.

CRM is niet ingewikkeld

Zodra men ‘customer relationship mangement’ of ander IT vaktermen te horen krijgen beginnen vaak de oren al een beetje te piepen. Onbekend maakt onbetrouwbaar en dat is eigenlijk nergens voor nodig. Enige kennis van bedrijfsssoftware is altijd handig maar zeker niet een benodigde om een CRM-systeem in gebruik te nemen. Bij het hele traject van de implementatie kunt u ondersteuning van de leverancier verwachten

Gebruiksgemak

Let bij het kiezen van een CRM-oplossing op het gebruiksgemak. Geen medewerker heeft zin in een hele studie voordat ze een systeem in gebruik kunnen nemen. Vraag om een trial versie of demo en laat ook uw medewerkers het systeem een paar keer testen. Niet iedereen hoeft alles direct te begrijpen maar u kunt u dan vasthouden aan het drie klikken principe, waarbij ieder stuk informatie in maximaal drie klikken moet kunnen worden gevonden.

Een blik op een leverancier

In uw zoektocht naar software komt u vele leveranciers tegen. Wij willen er een uitlichten voor u, namelijk Simplicate.

Hun software bestrijkt de hele klantcyclus van het eerste contact met een lead of klant tot en met factuur in één. Met CRM, HRM, sales, urenregistratie en facturatie in één geïntegreerde digitale omgeving. Daarbij biedt het ook koppelingen met andere software en een openbare API waarmee informatie in het systemen kunnen worden ontsloten in andere softwarepakketten.